Hluhluwe: een Ferrari-Safari - Reisverslag uit Amanzimtoti, Zuid-Afrika van Lotte Visser - WaarBenJij.nu Hluhluwe: een Ferrari-Safari - Reisverslag uit Amanzimtoti, Zuid-Afrika van Lotte Visser - WaarBenJij.nu

Hluhluwe: een Ferrari-Safari

Blijf op de hoogte en volg Lotte

26 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Amanzimtoti

Vrijdag ochtend was het dan eindelijk zover! Mijn eerste échte tripje waar ik al zo lang naar uitkeek! Om half 6 stond de wekker en om 6u zaten we met zijn drietjes in de auto richting Hluhluwe, wat je uitspreekt als sjloesjloewie. Na zo'n drie uur rijden kwamen we aan in St. Lucia. Daar zette Brent, onze tour guide, ons af zodat we nog wat boodschappen konden doen en even wat winkeltjes in konden. Nadat we een rondje hadden gelopen nam hij ons mee naar de rivier waar we later die dag een boottocht over gingen maken. We stonden op een steiger en Brent vertelde dat er dagen waren dat de nijlpaarden voor het steiger lagen. Wij hebben ze toen alleen gehoord.

Daarna was het dus tijd voor de boottocht. Met een bootje waar we met ongeveer 10 anderen op zaten voeren we langs nijlpaarden en krokodillen. De gids vertelde dat er geen andere plekken waren in Zuid-Afrika waar je zo dichtbij kon komen, nijlpaarden zijn voor mensen misschien wel de gevaarlijkste beesten.

Na de boottrip bracht Brent ons naar de Bushbaby Lodge waar we twee nachtjes zouden slapen. We sliepen in kleine huisjes en voor ons huisje lag een heerlijk zwembad. Het voelde echt alsof we op een mini vakantie waren. Achter de lodge zat nog een terrein, wel omringd door een hek, waar je tussen de gnoe's, zebra's, impala's en nyala's kon wandelen. Het was best bijzonder om zo dicht langs die beesten te lopen. Omdat het die dag zo'n 34 graden was, waren we daarna wel toe aan verkoeling en hebben we lekker bij het zwembad gezeten. s ‘Avonds had Brent voor een braai gezorgd en met een heerlijk glas wijn sloten we de dag af en vertelde Brent over de avonturen die hij eerder op safari had meegemaakt.

Om 19.00 werden de bush baby's gevoerd door de eigenaars van de lodge. Bush baby's zijn nachtaapjes die het geluid kunnen maken van een huilende baby. Dit voeren doen ze daar elke avond zodat de beestjes terug blijven komen. Het is echt leuk, want je kan super dichtbij de aapjes komen zonder dat ze bang zijn.
Zaterdag ochtend zaten we om kwart over 5 zaten in de auto, met een mega kop koffie, onderweg naar het safaripark. Toen we om 6u het park inreden zagen we meteen een hele kudde buffels, een paar olifanten en neushoorns. Zo, in een 10 minuten 3 van de big five gezien. Helaas hebben we die dag geen leeuwen of luipaarden gezien, het was eigenlijk veel te warm voor de beesten. Wel hebben we veel andere mooie dingen gezien en sowieso is het landschap daar aan prachtig! Hluwuwe is het oudste natuurpark van Zuid-Afrika.
s' Avonds hebben we bij het restaurant van de logde gegeten, we kregen echt mega veel en we werden heel erg goed verzorgd. Daarna gingen we snel slapen want om kwart voor 4 ging de wekker zondag ochtend!

Zondag stond er een open-jeep safari op de planning. Om 6uur werden we verwacht bij de ingang aan de andere kant van het park, Umfolozi. Het park is 960 km² dus om bij Umfolozi te komen hadden we wat langer nodig, vandaar de vroege wekker. De hekken van dit park beginnen eerder dan de officiële ingang, waardoor er dus al beesten kunnen lopen terwijl je naar de ingang rijdt. En wat hadden we geluk, want buiten de ‘officiële’ ingang zagen we al een super grote mannetjes leeuw liggen. We konden er helaas niet al te lang naar kijken want onze guide stond met zijn jeep op ons te wachten. Toen we eenmaal in de open jeep zaten reden we nog terug naar de plek waar we de leeuw hadden gezien, maar die zagen we nog net de bosjes in rennen. Safari is echt op het juiste moment op de juiste plek zijn. Later die ochtend hebben we nog wel meer leeuwen gezien, een vrouwtje lag met haar welpen in de bosjes en het mannetje lag een stukje verderop. We stonden er met onze jeep ongeveer 15 meter vandaan, dus we konden ze best goed zien. Bij de leeuwen had onze gids van een ander gehoord dat er bij een bepaalt gebied een cheetah was gespot. Onze gids twijfelde geen moment en riep nog net naar achter “ Ik doe altijd aan Ferrari-safari, houd je vast!” Daarna vlogen we met zo’n 50 kilometer per uur over de onverharde bush weggetjes. Halverwege stopte onze gids nog even om ons een formuliertje in te laten vullen. Toen we vroegen waarom we dat in moesten vullen begon hij een beetje te lachen en antwoordde hij dat dat was voor het geval dat we opgegeten werden en ze dan wisten wie er precies opgegeten waren. Fijn gevoel…! Uiteindelijk kwamen we aan in het gebied, na ongeveer een kwartier racen, lag de cheetah als een model voor ons klaar. Weer op een afstand van ongeveer 15 meter. We hebben de big five dan wel niet gezien, maar het was wel echt een geslaagde dag!
Om 12 uur gingen we weer terug. Toen we terug kwamen bij Palm Tree was het heel fijn om de kinderen weer te zien en weer ‘thuis’ te zijn.

• 26 Oktober 2016 - 23:08

Dick:

Wat een prachtig verslag, wat maak je een hoop mee. Maar kom maar lekker weer naar huis. Ik vind het lang genoeg zo.

• 28 Oktober 2016 - 05:37

Nelleke:

Gaaf, Lotte. Wat een schat aan ervaringen neem je straks mee terug uit Zuid-Afrika.